dé webwinkel voor alle auto onderdelen
sluiten

STUUR EN OPHANGING

Je hebt geen auto geselecteerd. Vul eerst hierboven het kentekennummer in, of kies het merk, model en type.

Een stuurinrichting bestaat uit diverse stuurdelen die met elkaar verbonden zijn. Het stuurhuis is het belangrijkste onderdeel, hieraan is een groot stangenstelsel verbonden die naar de wielen leidt en door het stuurwiel bediend word.

  • Draagarm - Een draagarm heeft de vorm van een driehoek gemaakt van metaal en is het meest belaste onderdeel van de auto. Hij verbindt de wielen met de carrosserie. Een hoogwaardige variant hiervan (meerdelige draagarm) is gemaakt van gietaluminium, door de vorm kan het wiel de verticale beweging maken die nodig is als de schokbreker in en uitveert.
  • Fuseekogel - De fuseekogel is een uit staal vervaardigde gewrichtskogel. Deze kogel wordt gemonteerd aan de onderste draagarm en het fusee. Een fuseekogel kan slijten door het sturen en de vele klappen die hij oploopt bij het rijden over slecht  wegdek. De fuseekogel kan door grote slijtage ook afbreken of eruit schieten wat tot fatale gevolgen kan lijden.
  • Stuurkogel - De stuurkogels zijn aan de verschillende stuurstangen gemonteerd. Vervolgens worden de stuurarmen met stuurkogels verbonden met de pitman arm (die zich aan het stuurhuis bevind). Hierdoor wordt een overbrenging van het stuur naar het wiel tot stand gebracht.
  • Stabilisatorstang – De stabilisatorstang is een massief gevormde stalen stang die in het midden aan de carrosserie is gemonteerd en met de uiteinden aan de wielophanging is vast gemaakt. Deze stang zal bij het nemen van bochten de neiging tot rollen aanzienlijk verminderen.
  • Stuurhuis – Het stuurhuis is een metalen huis met daarin een overbrenging die door het stuur en de stuuras bediend wordt. Het stangenstelsel verbonden met het stuurhuis en fusee zorgt ervoor dat als er aan het stuur gedraaid wordt de wielen in beweging komen.
  • Draagarmlager – Is een rond rubber met een stalen bus in het midden (waar een bout in past) en word gebruikt om de draagarm aan de carrosserie te monteren.
  • Stuurbekrachtiging – De stuurbekrachtigingspomp (servopomp) is bedoeld om het sturen te vergemakkelijken. Er bestaan twee typen bekrachtigingen (elektrisch en mechanisch). Het hydraulische systeem maakt gebruik van speciale stuurhuis/stuurbekrachtigingsolie.
  • Stangenstelsel – Bestaat uit een aantal stangen. Die met behulp van stuurkogels (kniegewrichten) de overbrenging tot stand brengt tussen stuurhuis en wielen.

SELECTEER ONDERDEEL