dé webwinkel voor alle auto onderdelen
autoonderdelen
auto onderdelen kopen
auto onderdelen kopen
sluiten

ONTSTEKING

Je hebt geen auto geselecteerd. Vul eerst hierboven het kentekennummer in, of kies het merk, model en type.

Het ontstekingssysteem van een auto is samengesteld uit een accu, stroomverdeler, bobine, bougies en een onderbreker. Dit systeem zorgt dat de ontsteking van het lucht/brandstof mengsel op het juiste moment geschied. Om de uiterste motorprestaties met een zuinig brandstofverbruik te verzekeren zijn de juiste ontstekingsonderdelen essentieel.

  • Bougies (of ontstekingskaars) - Bougies zijn een van de belangrijkste delen in het ontstekingssysteem. De elektrische vonk van de bougie ontsteekt het brandstof/lucht mengsel, de juiste bougie afstelling is van cruciaal belang om een goede ontsteking te bewerkstelligen.
  • Bougiekabel – De bougiekabel zorgt ervoor dat de vonk van de bobine naar de bougie geleid wordt. De capaciteit van de kabels kan afnemen naarmate deze ouder worden. Bougiekabels van een slechte kwaliteit kunnen ervoor zorgen dat de motor slecht loopt.
  • Gloeibougie (of gloeiplug) – Bij dieselmotoren is geen vonk nodig om het brandstof/lucht mengsel te ontsteken. In een dieselmotor wordt de lucht in de cilinders samengeperst en door de hoge druk wordt een zeer hoge temperatuur bereikt, daarna wordt de diesel ingespoten en dit zorgt voor een zelfontbranding. De gloeibougie wordt alleen gebruikt tijdens het starten (ook voorgloeien genoemd). De cilinders van de motor worden dan opgewarmd om het starten te bevorderen.
  • Bobine - De bobine is onmisbaar in het ontstekingsysteem van alle brandstofmotoren. Afhankelijk van het type motor zet de bobine de spanning om van 12 volt tot wel 40,000 volt. Deze hoge spanning is noodzakelijk om een vonk te genereren. Tegenwoordig worden de bobines rechtstreeks aangesloten op de bougie. Vroeger had een auto een bobine, deze werd aangesloten op de verdeelkap, en via deze kap werden de bougies voorzien van een vonk.
  • Verdeelkap – De verdeelkap (of verdelerkap) is gemonteerd boven op de ontsteking. Onder de verdeelkap bevinden zich een rotor en contactpunten. De hoge spanning van de bobine wordt geleverd aan de draaiende rotor en vervolgens op het juiste moment naar de bougies verdeelt. Dit systeem is onderhoudsgevoelig, de contactpunten kunnen inbranden en op de contactdelen van de rotor/verdeelkap kan koolaanslag het systeem verstoren.

Kies een van de onderstaande categorieën om alle beschikbare artikelen te tonen.

SELECTEER ONDERDEEL